اورینگ سوزن انژکتور
نوشته شده توسط admin_shakeri
30 اکتبر 2022
0

اورینگ سوزن انژکتور تمام خودروها

اورینگ سوزن انژکتور یکی از مهم‌ترین قطعات مربوط به سیستم انژکتور در تمامی خودروها می باشد خودرو ها به طور کلی تمام وسایل مکانیکی که به واسطه سوختن یک ماده سوختنی مثل بنزین کار می کنند لازم است تا یک سیستم درون خود داشته باشند که این سیستم میزان ورود ماده سوختنی به درون سیلندر را کنترل نماید و همچنین ماده سوختنی را به مقدار مشخصی با هوا مخلوط نماید در واقع این فرایند موجب ایجاد جرقه و در نهایت موجب حرکت قطعات مکانیکی خواهد شد.

اورینگ سوزن انژکتور چیست؟

 همانگونه که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم در خودروهای جدید از یک سیستم انژکتوری برای تنظیم میزان سوخت ورودی و برای تنظیم و همچنین ترکیب کردن مقدار مشخصی از این ماده با هوا مورد استفاده قرار میگیرد .در قسمت بالا اجزای مختلف انژکتور را نام بردیم و در حال حاضر می خواهیم بگوییم که سوزن انژکتور چیست و چه کاربردی دارد .در واقع سوزن انژکتور در خارجی ترین قسمت انژکتور قرار دارد و کار اصلی آن پخش سوخت به صورت منظم است.

پاشش یک‌دست بنزین به درون سیلندر موجب سوختن یک دست و منظم آن خواهد شد که در نتیجه طول عمر موتور بیشتر می شود و دود ناشی از سوختن کاهش می یابد. به طور کلی می‌توان گفت درون انژکتور سوزن انژکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در واقع درون سیستم انژکتور از دو اورینگ  استفاده می کنند. اورینگ های یک قطعه کوچک پلاستیکی هستند که شبیه به واشر برای آب بندی کردن  انژکتور مورد بهره قرار می گیرند به بیان دیگر از ورود بخار و سایر مواد مایع مانند بنزین و گاز ها به داخل انژکتور جلوگیری به عمل می‌آورند در این گونه مواقع لازم است تا از متریال ضد بنزین استفاده شود. لازم به ذکر است اورینگ سوزن انژکتور که در قسمت بالایی سوزن انژکتور قرار دارد از خروج و نشتی مواد اضافی به درون سیلندر جلوگیری به عمل می آورد.

اورینگ ها با دو متریال وایتون و ان بی آر تولید می‌شوند که نوع اورینگ سوزن انژکتور باید از نوع اورینگ وایتون باشد چرا که در برابر حلالهای مانند بنزین این اورینگ مقاومت بیشتری دارد .همچنین اورینگ وایتون ای در مقابل حرارت مقاوم تر بوده و قابلیت تحمل فشارهای بالای درون انژکتور را دارد.

ابعاد داخل و خارج و ضخامت اورینگ سوزن انژکتور

اورینگ سوزن انژکتور باید با سایز انژکتور هماهنگ باشد تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد به  طور کلی می‌توان گفت سایز اورینگ انژکتور خودروها حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیمتر است.

عوامل خرابی اورینگ سوزن انژکتور

اورینگ سوزن انژکتور جز وسایل مصرفی خودرو به حساب می آید که دارای عمر مفید مشخصی است. در واقع اگر اورینگ سوزن انژکتور پس از مدتی خراب شود انژکتور خودرو فشار زیادی را به این وارد می کند و اورینگ تحت هر شرایطی باید از نفوذ بنزین اضافی به داخل سیلندر و همچنین ناشی از سوختن بنزین به داخل انژکتور جلوگیری به عمل بیاورد. در صورت خرابی اورینگ سوزن انژکتور موتور به درستی کار نخواهد کرد.

در حقیقت می توان گفت این فشار و حرارت بالا امکان دارد پس از مدتی موجب خرابی و یا گشاد شدن سایز اورینگ انژکتور گردد و اگر پس از خرابی به موقع تعویض نشود موجب بروز مشکلات جدی خواهد شد زیرا در صورت خرابی اورینگ انژکتور عملکرد آن به صفر می رسد و در سیستم مکانیکی خودرو مشکل و خلل به وجود می آید.

 سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که از کجا باید متوجه خرابی اورینگ سوزن انژکتور شویم؟

به طور کلی می‌توان گفت بسیاری از افراد متوجه خرابی اورینگ سوزن انژکتور نمی شوند و همین علت موجب خرابی بیشتر در خودروها می شود. اگر در مدت زمان مشخص خودرو  را برای سرویس نزد تعمیرکار ببرید امکان دارد قبل از ورود هرگونه خسارت احتمالی مشکل برطرف شود. ولی در صورت عدم بررسی خودرو به واسطه تعمیرکار از طریق نشانه هایی  میتوانید خرابی اورینگ انژکتور را متوجه شوید.

 در زمان خرابی اورینگ انژکتور دود خروجی خودروی شما به رنگ سیاه و غلیظ است. لازم به ذکر است خودروهای انژکتوری معمولاً دود زیادی تولید نمی کند پس اگر دود خروجی از اگزوز زیاد و سیاه رنگ است احتمال خرابی اورینگ انژکتور وجود دارد. همچنین اگر در قسمت خروجی اگزوز خودرو قطرات بنزین مشاهده کردید احتمال خرابی اورینگ انژکتور وجود دارد.

 کاربراتور یا انژکتور

 در سال های گذشته بسیاری از خودروها قطعه‌ای به نام کاربراتور داشتند در حال حاضر نیز خودروهای کاربراتوری وجود دارد ولی در خودروهای جدیدتر سیستم ای به نام سیستم انژکتور طراحی و تعبیه شده است تا عمل مخلوط شدن ماده سوختنی و هوا به واسطه این سیستم انجام گردد.

عملکرد انژکتور بسیار دقیق تر و همچنین سریعتر از عملکرد کاربراتور است و همین سریع بودن موجب کاهش دود ناشی از ماده سوختنی می شود در نتیجه این امر باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد علاوه بر این همین قطعه باعث می شود سوخت به صورت کامل بسوزد و این نیز به کاهش دود خروجی خودرو کمک بسیار زیادی می کند.

اجزای تشکیل دهنده انژکتور خودروها

انژکتور به عنوان یک قطعه مهم و کاربردی درون سیلندر خودرو است  که در صورت  نبود این قطعه خودرو دچار مشکل خواهد شد.در واقع نبود این قطعه موتور نابود خواهد کرد.

این قطعه دارای اجزای مختلفی است .به طور کلی اجزای تشکیل دهنده انژکتور عبارتند از 

⇐ اورینگ بالا و پایین

⇐ سوزن انژکتور

⇐ سلونوئید

⇐ فیلتر ورودی

⇐ سوراخ خروجی

⇐ سوپاپ

⇐ آرماتور

⇐  بدنه انژکتور

 تمامی این اجزاها وظیفه معینی را برعهده دارند که کارکرد بهینه هر کدام  باعث عملکرد صحیح انژکتور می شود.

بلاگ های مرتبط

>
پکینگ منجید دار
admin-salari
27 ژانویه 2024
0

لیست پکینگ های موجود

لیست پکینگ های موجود به همراه لیست قیمت به روز   packing list ex

admin-salari
05 نوامبر 2023
0

لیست قیمت کیت های خودرویی

کیت های خودرویی به صورت کامل بسته بندی شده و با قیمت بسیار رقابتی دارای حداقل تعداد برای خرید می باشند. برای مشاهده اینجا کلیک کنید