اورینگ NBR
نوشته شده توسط admin_shakeri
30 اکتبر 2022
0

اورینگ NBR و سیلیکون رنگی

آب بندی سیستم یکی از مهمترین مواردی است که در حین ساخت ماشین آلات و تجهیزات مختلف نیاز است تا مورد توجه قرار بگیرد برای این کار می‌توان از روش‌های مختلفی مثل لحیم کاری و جوشکاری استفاده نمود ولی متاسفانه این  روش ها همیشه کارآمد نیستند. لذا یکی از ساده ترین کارها  برای آب بندی ماشین آلات استفاده از یک ماده نرم و منعطف می باشد که درون یک قطعه فلزی قرار میگیرد و با پوشاندن فضاهای خالی عمل آب بندی را انجام خواهد داد. 

در واقع به این قطعه اورینگ می گویند که در سال ۱۸۹۶ در سوئد اختراع شد . در حقیقت تا به امروز هیچ تکنولوژی جدیدی نتوانسته قطعه اورینگ شود. برای ساخت اورینگ از مواد اولیه متفاوت و گوناگونی استفاده می کنند همچنین این محصولات دارای رنگ بندی های مختلفی هستند. برای آشنایی با رنگ های مختلف اورینگ مخصوصاً اورینگ NBR  و سیلیکون احتیاج است تا این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اورینگ NBR و سیلیکون رنگی چیست؟

 پیش از توضیح درباره اورینگ وسیله کن رنگی لازم می دانیم تا ابتدا به عنوان اولین و کارایی آن بیشتر آشنا شوید. اولین دارای سطح مقطع دایره ای شکل است و شبیه به حلقه یارین طراحی می شود لازم به ذکر است برای تولید اورینگ از  الاستومر ها استفاده می گردد. الاستومرها شامل مواد مختلفی مانند سیلیکون و وایتون و ان بی آر هستند.

همچنین با توجه به کاربرد اورینگ سایز بندی های مختلفی برای آن وجود دارد که برای تعیین سایز اورینگ لازم است و جداول استاندارد مختلف از جمله استاندارد as 568  و استاندارد ایزو 3601 ,و همچنین استاندارد BS 4518 را بررسی کنید. در ایالات متحده آمریکا و همچنین در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی استاندارد A568 مورد استفاده قرار می گیرد.بر طبق این استاندارد می توان  قطر داخلی و سطح مقطع و در نهایت سایز اورینگ را مشخص نمود.

کاربرد اورینگ NBR و سیلیکون رنگی

 دلیل تولید NBR و سیلیکون رنگی چیست. آیا رنگ بندی های مختلف برای انواع اولین ها تنها برای زیبایی به کار می روند. در جواب این سوالات لازم است که بگوییم هر رنگی که برای ساخت اولین مورد استفاده قرار می گیرد دارای معانی خاصی هستند برای مثال می‌تواند جنس اورینگ را نشان دهد.

لازم به ذکر است تنها با تکیه بر رنگ اورینگ نمی توان متوجه مواد تشکیل دهنده دراورینگ شد در واقع امکان دارد برندهای مختلف رنگ های متنوعی را در زمان تولید  اورینگ در نظر بگیرند ولی بر اساس استاندارد های صنعتی لیستی وجود دارد که در ادامه آن را ارائه میدهیم .در این لیست رایج ترین رنگ های مرتبط با مواد تشکیل دهنده اورینگ مشخص شده است.

رنگ مشکی

 رنگ مشکی نشان دهنده این موضوع است که احتمالاً جنس اورینگ از نیتریل و وایتون و افلاس است.

 رنگ قهوه ای

 به طور کلی می‌توان گفت رنگ قهوه ای نشان دهنده اورینگ وایتون می باشد. سنگی که از جنس وایتون باشد طبق استاندارد صنعتی دارای رنگ قهوه ای است.

 رنگ قرمز

 این رنگ نشان دهنده سیلیکون رنگی می باشد در حقیقت سیلیکون رنگی اغلب با رنگ قرمز ساخته می شود.

 رنگ آبی

 رنگ آبی نشان دهنده این است که به احتمال زیاد اورینگ از جنس وایتون یا فلور سیلیکون  می باشد.

 رنگ سبز

این رنگ بیانگر اورینگ های وایتون وHSN  می باشد.

 رنگ سفید

 یکی دیگر از رنگ هایی که در استاندارد صنعتی اورینگ ها مشاهده می شود رنگ سفید می باشد. رنگ سفید نشان دهنده این است که اورینگ احتمالاً از جنس وایتون و سیلیکون است.

 رنگ سبز روشن

 این رنگ برای ساخت NBR رنگی استفاده میشود. در واقع رنگ بسیاری از NBR های رنگی به رنگ سبز روشن هستند.

 رنگ زرد

 اورینگ با رنگ زرد احتمال از جنس ان بی آر می باشد.

رنگ بنفش

 اغلب  اورینگ هایی که دارای رنگ بنفش هستند جنس آنها EPDM  است.

لازم به ذکر است در صورتی که  اورینگ بی رنگ و شفاف باشد امکان از اورتان ساخته شده باشد.

 با در نظر گرفتن توضیحات بالا بسیاری از سازندگان و تعمیرکاران ماشین آلات و تجهیزات صنایع که به صورت مکرر با اورینگ  برای آب بندی سر و کار دارند  می توانند با تهیه اورینگ های رنگی در زمان کار کردن به راحتی جنس اورینگ را تشخیص دهند.

 ویژگی های NBR  و سیلیکون رنگی

اورینگ ان بی آر رنگی در مقابل حلال های شیمیایی دارای مقاومت زیادی هستند که به همین دلیل در محیط هایی که حاوی  روغن و مایعات هیدرولیک هستند می توان از این نوع  اورینگ استفاده کرد. این نوع از اورینگ ها به علت هزینه های پایینی که دارند بسیار پر مصرف به حساب می آیند می توان از آنها در سیستم های پنوماتیک استفاده نمود. لازم به ذکر است اورینگ ان بی آر در شرایطی که در معرض اشعه ماورا بنفش و اوزون و یا همچنین در تماس با مواد شیمیایی مثل اسید و کتون قرار بگیرد دچار آسیب خواهد شد.

ویژگی های اورینگ سیلیکون

اورینگ سیلیکون رنگی دارای مقاومت بسیار خوب و بالایی در مقابل اشعه ماورا بنفش و همچنین مایعات نفتی و هوای فشرده دارد به همین علت می‌توان از این نوع از اورینگ در سیستمهای استاتیکی و پنوماتیکی استفاده نمود. این نوع از اورینگ ها قادر به تحمل دمای منفی ۱۰۰ تا ۲۳۲ درجه سانتیگراد را دارند.  اورینگ ها موجب کارایی بهتر سیستم های برودتی و حرارتی خواهند شد. متاسفانه در سیستم های دینامیکی و همچنین در تماس با اسید اورینگ ها کارایی خوبی ندارند.

خرید اورینگ رنگی

بهترین برند تولید کننده اورینگ رنگی در کشور برند رابرسیا  است. این برند با استفاده از مواد اولیه درجه یک تلاش در تولید محصولات بسیار با کیفیت و کارآمد می کند. این برند شناخته شده محصولات بسیار مختلفی را تولید می‌نماید که شامل اورینگ nbr و سیلیکون و وایتون میشود.

بلاگ های مرتبط

>
پکینگ منجید دار
admin-salari
27 ژانویه 2024
0

لیست پکینگ های موجود

لیست پکینگ های موجود به همراه لیست قیمت به روز   packing list ex

admin-salari
05 نوامبر 2023
0

لیست قیمت کیت های خودرویی

کیت های خودرویی به صورت کامل بسته بندی شده و با قیمت بسیار رقابتی دارای حداقل تعداد برای خرید می باشند. برای مشاهده اینجا کلیک کنید