نوشته شده توسط admin-salari
31 آگوست 2024
0

فوران گیر Blowout preventer (bop)

در صنعت نفت و گاز، درصورتی که چاه نشتی داشته باشد باعث فاجعه می شود. تعمیرات نه تنها برای شرکت هزینه دارد، بلکه نشتی برای کارگران و محیط زیست نیز خطرناک است. خوشبختانه، دستگاه های مفیدی که به عنوان پیشگیری کننده از انفجار شناخته می شوند، از وقوع این فاجعه جلوگیری
می کنند.
به عبارت ساده تر، جلوگیری کننده های فوران (BOPs) چاه نفت را به طور ایمن آب بندی می کنند تا از خسارت و از دست دادن درآمد جلوگیری شود. انواع مختلف BOPها اهداف متفاوتی دارند و هر کدام به نوع خاصی از مشکل چاه کمک می کنند. قبل از تصمیم گیری برای نوع BOP مورد نیاز، باید کاربرد هر نوع آن را بدانیم.
یک دریچه بزرگ با طراحی خاص است که در مراحل حفاری و تکمیل عملیات در بالای چاه نصب
می شود. اپراتور می تواند این شیر را ببندد تا در مواقع اضطراری، جریان نفت یا گاز را متوقف کند.
BOP، تجهیز ایمنی است که برای جلوگیری از جریان کنترل نشده سیالات سازند در حین عملیات حفاری و تکمیل طراحی شده است. در حین حفاری، گل به سمت پایین رشته حفاری پمپ می شود تا مته روغن کاری و خنک شود و فشار یکسانی در چاه فراهم شود. اگر فشار هیدرواستاتیکی چاه کمتر از فشار سازند باشد، کیک (kick) رخ می دهد و گاز، نفت و آب وارد چاه می شوند. در طول یک کیک، هیدروکربن‌های قابل احتراق را می‌توان از چاه به سطح برد، جایی که امکان انفجار و اشتعال وجود دارد. BOP توانایی کنترل این جریان را با آب بندی حفره چاه به روش های مختلف دارد.

BOP حلقوی (Annular BOP)
BOP حلقوی یک BOP بزرگ و تخصصی است که برای آب بندی، کنترل و نظارت بر چاه های نفت و گاز استفاده می شود. معمولاً بالای رم‌گیرها نصب می‌شود که در فضای حلقوی بین لوله و حفره چاه یا در صورت عدم وجود لوله، روی خود دهانه چاه نصب می شود.

RAM BOP
RAM BOP خود چاه را آب بندی می کند و از خروج نفت و ورود مواد خارجی به داخل جلوگیری می کند. همچنین در صورت لزوم، جریان کنترل شده نفت را امکان پذیر می کند.

Sub Sea BOP
Subsea Blowout Preventersها BOPهایی هستند که مخصوص عملیات حفاری دریایی طراحی شده اند. آنها در بستر دریا قرار دارند و برای جلوگیری از فوران در چاه های زیر آب بسیار مهم هستند.

بلاگ های مرتبط

>
admin-salari
31 آگوست 2024
0

کاربرد اورینگ در صنایع مختلف

۱. حمل و نقل: در صنایعی مانند خودروهای سواری، ماشین سنگین و هوافضا، در شرایط سخت، محصولات با کارایی بالا مورد نیاز است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، دماهای شدید و ارتعاش همه عواملی هستند که بر انتخاب الاستومر برای حلقه‌های اورینگ ‌ها تأثیر می‌گذارند و به طور مستمر برای رعایت الزامات سوخت‌زیستی و آلاینده‌ها تصفیه می‌شوند. ۲. پزشکی: یکی دیگر از کاربرد‌های اورینگ در زمینه پزشکی است که سرنگ، فیلتراسیون و کانکتورها، پمپ‌ها، نیازمند حلقه‌های اورینگ به ویژه FDA شدند. ۳. ...

admin-salari
31 آگوست 2024
0

اهمیت‌ های استفاده از اورینگ ‌ها در صنعت خودرو سازی:

یکی از وظایف اصلی اورینگ ‌ها در صنعت خودرو سازی جلوگیری از نشت سیال در اتصالات و سیستم‌ های مختلف است. نشت سیال می‌ تواند منجر به عملکرد نا مناسب قطعات و سیستم ‌ها، کاهش کارایی و خرابی در طول زمان شود. اورینگ‌ ها با ایجاد یک رابطه چسبندگی و فشار مناسب، از نشت سیال جلوگیری می‌ کنند و این امر باعث افزایش عمر مفید قطعات و سیستم‌ ها می ‌شود. حفظ فشار مناسب: در بسیاری از قطعات و سیستم ‌های خودرو ...